Κυριακή, 20 Σεπτεμβρίου 2009

Ακολουθώντας τον κολοσσό Μέρντοκ και σε μια προσπάθεια να μην τα σπάσουν με τις εφημερίδες, οι μηχανές αναζήτησης μπαίνουν στο παιχνίδι της "ποιοτικής" ενημέρωσης με...τίμημα. Η δημοφιλέστερη μηχανή αναζήτησης Google, ξεκινάει μια καινούρια συνεργασία με εκδοτικούς οίκους. Σκοπός? Περισσότερα έσοδα και αναγνώστες για όλους! Για τους αναγνώστες? Η δυνατότητα να «ξεφυλλίζουν» κάποιους βασικούς τίτλους που τους ενδιαφέρουν και να βρίσκουν αυτό ακριβώς που τους ταιριάζει ενημερωτικά.




Όπως διαβάζουμε στον Guardian, η Google θα ξεκινήσει μια πειραματική υπηρεσία η οποία ονομάζεται Google Fast Flip με περισσότερους από σαράντα τίτλους, κυρίως Αμερικάνικους. Βασικότερος από αυτούς οι New York Times. Πρωταρχικός στόχος του Fast Flip, στα ελληνικά «γρήγορο ξεφύλλισμα», σε αυτό το πρώτο πειραματικό στάδιο είναι η παράθεση σελίδων ώστε να βρεθεί ο καλύτερος τρόπος για τους αναγνώστες να «ανακαλύψουν και να καταναλώσουν ειδήσεις» στο διαδίκτυο.

Σε αντίθεση με το Google News, την υπηρεσία της Google που προσφέρει ενημέρωση από 25,000 πηγές διεθνώς, αυτή η υπηρεσία θα επικεντρώνεται σε διαφορετικές στήλες από διαφορετικές πηγές καθώς και μεγαλύτερα άρθρα. Θα συνδέεται με τις ιστοσελίδες από βασικούς εκδοτικούς οίκους παραθέτοντας το μεγαλύτερο κομμάτι του άρθρου όχι απλά τον τίτλο και τις πρώτες παραγράφους.


Το Fast Flip θα έχει και διαφημίσεις ενώ βάσει της συμφωνίας που θα έχει γίνει μεταξύ της Google και των διάφορων εκδοτικών οίκων, θα μοιράζονται τα κέρδη. Σύμφωνα μάλιστα με την Google «το μεγαλύτερο μέρος των κερδών θα πηγαίνει στους εκδοτικούς οίκους». 
«Είναι σχεδιασμένο ως μια υπηρεσία πληροφοριών η οποία έχει ως στόχο να βοηθήσει τον τρόπο που οι αναγνώστες διαβάζουν ειδήσεις στο διαδίκτυο, ώστε να είναι πιο απολαυστική αυτή η εμπειρία. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα οι διάφοροι εμπλεκόμενοι να κερδίζουν και χρήματα και αναγνώστες», δήλωσε ο Τζο Κοέν business product manager της Google.


Το δημοσίευμα συνεχίζει αναφέροντας ότι μηχανές αναζήτησης όπως η Google και η Yahoo έχουν δεχτεί κριτική στο παρελθόν από εκδότες εφημερίδων. Η βασική ένσταση τους είναι ότι καλλιεργούν την νοοτροπία της δωρεάν δημοσιογραφίας στο διαδίκτυο. Οι εφημερίδες έχουν δει τα κέρδη τους να μειώνονται τόσο από την πτώση των διαφημιστικών εσόδων όσο και από την στροφή που έχει γίνει στην διαδικτυακή ενημέρωση. Ως εκ τούτου, προσπαθούν να προσεγγίσουν τους διαδικτυακούς αναγνώστες και να κερδίσουν χρήματα από αυτούς. Μόλις πρόσφατα ο μεγιστάνας των μίντια Ρούπερντ Μέρντοκ ανακοίνωσε ότι από του χρόνου θα αρχίσει να χρεώνει για την πρόσβαση στις διαδικτυακές εκδόσεις των εφημερίδων του ομίλου του.


Ο Κοέν δηλώνει ότι η πειραματική αυτή υπηρεσία που ξεκίνησε από το τμήμα της εταιρίας το Google Labs, θα βοηθήσει τους αναγνώστες να «ξεφυλλίζουν οπτικά» ανάμεσα σε διαφορετικά ενημερωτικά σάιτ συμπεριλαμβανομένων εφημερίδων και περιοδικών όπως το Μαρι Κλερ αλλά και διαδικτυακών εκδόσεων όπως το αμερικανικό Salon. Η ιστοσελίδα αυτή θα διαχωρίζεται ανάλογα το θέμα, δηλαδή αθλητικά, οικονομία κτλ. Παρέχει ακόμα τη δυνατότητα αναζήτησης  με εικόνες και από διαφορετικές ιστοσελίδες, προκειμένου να δείξει πως έχουν καλύψει οι εκάστοτε εκδόσεις ένα συγκεκριμένο θέμα.


«Μπορεί κάποιος να περιπλανηθεί σε σελίδες μέχρι να βρει κάτι που τον ενδιαφέρει να διαβάσει όπως θα έκανε ξεφυλλίζοντας ένα περιοδικό ή μια εφημερίδα» δηλώνει ο Κοέν. «Ή μπορεί να βάλει μια λέξη κλειδί για αναζήτηση και να φτιάξει μια σελίδα όπως ακριβώς τη θέλει αυτός». 
Το σαιτ γίνεται όλο και πιο «προσωποποιημένο» όσο περισσότερο το χρησιμοποιεί ένας αναγνώστης και θα είναι διαθέσιμο και σε κινητά τηλέφωνα όπως το iPhone. Προς το παρόν οι περισσότεροι που συμμετέχουν σε αυτό το εγχείρημα είναι αμερικανικοί όμιλοι εκτός από το BBC. Η Google ελπίζει να επεκτείνει το πείραμα.


Η ανακοίνωση για την εν λόγω υπηρεσία, συνεχίζει το δημοσίευμα, ήρθε λίγες μέρες μετά την ανακοίνωση της εταιρίας ότι φτιάχνει λογισμικό το οποίο θα επιτρέψει στις εφημερίδες να χρεώνουν τους αναγνώστες για κάποιες σελίδες με ένα σύστημα μικρό-πληρωμής (micro-payment).


Σύμφωνα με τον Κοέν, τα δύο εγχειρήματα είναι ανεξάρτητα μεταξύ τους. Το Fast Flip είναι μια υπηρεσία που προσπαθεί να αναδείξει την διαδικτυακή ανάγνωση, να την κάνει πιο ποιοτική και πάνω από όλα βοηθήσει τους εκδοτικούς οίκους να κατανοήσουν τις διαδικτυακές συνήθειες των αναγνωστών. Πρόσθεσε φυσικά ότι δεν πρόκειται για μια αλτρουιστική κίνηση από πλευράς Google να σώσει τους εκδοτικούς οίκους.


«Αν δημιουργηθούν καλύτερες παροχές για τους αναγνώστες, αυτό είναι καλό για την Google.» καταλήγει. «Όσο περισσότερο χρόνο περνούν οι άνθρωποι στο διαδίκτυο, τόσο το καλύτερο για εμάς».